AB, Dijital Rekabet Kurallarını Uygulayarak Yüz Milyon Dolar ile Apple ve Meta'ya Yüz Milyon Dolar ile Vuruyor

Farrah

New member
Londra – Avrupa Birliği gözlemcileri para cezasına çarptırılmış elma ve meta 27 uluslu Bloc'un dijital rekabet kurallarının uygulanmasını hızlandırırken Çarşamba günü yüz milyonlarca Euro. Avrupa Komisyonu, Apple'a uygulama yapımcılarının App Store dışındaki daha ucuz seçeneklere işaret etmelerini önlemek için Apple'a 500 milyon Euro (571 milyon dolar) para cezası uyguladı. AB'nin yürütme kolu olan komisyon, Facebook ve Instagram kullanıcılarını reklamları görmek veya onlardan kaçınmak için ödeme yapmak arasında seçim yapmaya zorladığı için 200 milyon avro (228 milyon dolar) meta platformlarına para cezası verdi.

Cezalar, komisyonun daha önce antitröst vakalarında büyük teknoloji şirketlerine tokat attığı gişe rekorları kıran multibilyon-euro para cezalarından daha küçüktü.

Komisyon, Apple ve Meta'nın 60 gün içinde kararlara uyması veya belirtilmemiş “periyodik ceza ödemeleri” riski vermesi gerekiyor.

Kararların Mart ayında gelmesi bekleniyordu, ancak yetkililer, Amerikan şirketlerini etkileyen Brüksel'in düzenlemelerinden tekrar tekrar şikayet eden Başkan Trump ile artan bir Atlantikler arası ticaret savaşı arasında durdular.

Cezalar, DMA olarak da bilinen AB'nin Dijital Piyasalar Yasası kapsamında yayınlandı. Tüketicilere ve işletmelere daha fazla seçenek sunmak ve büyük teknoloji “bekçilerinin” dijital pazarları viraj etmesini önlemek için tasarlanmış bir dizi DO ve DEĞİLDİR.

DMA, “Vatandaşların verilerinin ne zaman ve nasıl kullanıldığı ve işletmelerin kendi müşterileriyle özgürce iletişim kurabileceğini” sağlamaya çalışıyor.

AB Komisyonu Teknoloji Başkan Yardımcısı Henna Virkkunen, 5 Şubat 2025 Belçika, Brüksel, Güvenli ve Sürdürülebilir E-Ticaret İletişimi üzerine bir basın toplantısı sırasında bir konuşma yaptı.


DURsun Aydemir/Anadolu/Getty



Virkkunen, “Bugün benimsenen kararlar, hem Apple hem de Meta'nın bu serbest seçimi kullanıcılarından aldığını ve davranışlarını değiştirmeleri gerektiğini buluyor.” Dedi.

Her iki şirket de itiraz edeceklerini belirtti.

Meta Baş Küresel İşler Memuru Joel Kaplan, ABD teknoloji devi tarafından sağlanan bir açıklamada, “Avrupa Komisyonu, Çin ve Avrupa şirketlerinin farklı standartlar altında faaliyet göstermesine izin verirken başarılı Amerikan işletmelerini engellemeye çalışıyor.” Dedi. Diyerek şöyle devam etti: “Bu sadece para cezası değil; iş modelimizi değiştirmeye zorlayan komisyon, daha düşük bir hizmet sunmamızı gerektirirken Meta'ya çok milyar dolarlık bir tarife getiriyor. Ve Avrupa Komisyonu'nu haksız yere kısıtlayarak Avrupa işlerini ve ekonomilerini de incitiyor.”

Apple, komisyonu iPhone üreticisini “haksız yere hedeflemek” ile suçladı ve şirketin kurallara uyma çabalarına rağmen “gol direklerini taşımaya devam ettiğini” söyledi.

App Store davasında komisyon, iPhone yapımcısını uygulama geliştiricilerinin serbestçe tüketicileri diğer kanallara yönlendirmesini engelleyen haksız kurallar uygulamakla suçlamıştı.

DMA'nın hükümleri arasında, geliştiricilerin müşterileri daha ucuz satın alma seçenekleri hakkında bilgilendirmelerini ve bunları bu tekliflere yönlendirmelerini sağlayacak gereksinimler bulunmaktadır.

Komisyon, Apple'a geliştiricilerin kullanıcıları diğer kanallara yönlendirmesini engelleyen teknik ve ticari kısıtlamaları kaldırmasını ve “uyumlu olmayan” davranışları sona erdirmesini emrettiğini söyledi.

Apple, “yüz binlerce mühendislik saati harcadığını ve bu yasaya uymak için düzinelerce değişiklik yaptığını, hiçbirinin kullanıcılarımızın istemediği” dedi.

Şirket, “Sayısız toplantıya rağmen, komisyon yolun her adımında kale görevlerini hareket ettirmeye devam ediyor.” Dedi.

Apple ayrıca ABD'de geniş bir antitröst davasıyla karşılaştı. Adalet Bakanlığı İddia Kaliforniya şirketinin yasadışı bir şekilde “akıllı telefon tekeli etrafında bir hendek” inşa etmek ve tüketicilerin pahasına karını en üst düzeye çıkarmak için rekabet karşıtı davranışlarla uğraşması. On beş eyalet ve Columbia Bölgesi dava davasına katıldı.

AB'nin meta soruşturması, kullanıcılara Facebook ve Instagram'ın reklamsız sürümleri için ödeme seçeneği sunarak şirketin katı Avrupa veri gizlilik kurallarına uyma stratejisine odaklandı.

Kullanıcılar, reklamlar tarafından kişisel verilerine göre hedeflenmemesi için ayda en az 10 Euro (11 $) ödeyebilirler. ABD teknoloji devi, Avrupa Birliği'nin üst mahkemesinin Meta'nın, kullanıcılara reklamlar göstermeden önce, bireysel kullanıcıların çevrimiçi ilgi alanlarına ve dijital faaliyetlerine dayalı olarak adlandırma modelini tehdit eden bir kararda, kullanıcılara reklam göstermeden önce rızası alması gerektiğinden seçeneği sundu.

Düzenleyiciler, Meta'nın modeliyle ilgili sorun yaşadılar ve kullanıcıların kişisel verilerini Facebook Market, WhatsApp ve Messenger'ı da içeren çeşitli hizmetlerinden kişiselleştirilmiş reklamlar için birleştirilmesine izin verme hakkını kullanmalarına izin vermediğini söyledi.

Meta, Kasım ayında üçüncü bir seçeneği, Facebook ve Instagram kullanıcılarına, reklamsız bir abonelik için ödeme yapmak istemiyorlarsa daha az kişiselleştirilmiş reklam görme seçeneği sundu. Komisyon, bu seçeneği “şu anda değerlendirdiğini” ve Meta ile görüşmeler yapmaya devam ettiğini ve şirketten yeni seçeneğin etkisi hakkında kanıt sağlamasını istediğini söyledi.

Avrupa Komisyonu da Birkaç kez antitröst cezaları olan Google'ı tokatladıArama motorunun Android cep telefonu işletim sisteminin pazar hakimiyetini kötüye kullanması nedeniyle 2018'de 5 milyar dolarlık bir para cezası dahil.



Haberler'ten daha fazlası